Prevencija opstipacije (zatvor ili neuredno crevno pražnjenje)

Složena medicinska definicija opstipacije kaže da je opstipacija poremećaj u pražnjenju stolice koji traje duže od 12 nedelja, a ogleda se s barem dva od sledećih poremećaja:

a) napinjanjem kod pražnjenja stolice
b) pražnjenjem komadićastih stolica ili tvrdom stolicom
c) osećajem nepotpunog pražnjenja
d) osećajem ano-rektalne prepreke
e) manje od 3 defekacije nedeljno.

mendindia.net
mendindia.net

ŠTA UČINITI KAKO BI SE IZBEGLA OPSTIPACIJA (zatvor ili neuredno crevno pražnjenje)

1. Jesti hranu koja sadrži celulozna vlakna.

Hrana bogata dijetnim vlaknima (celuloza, hemiceluloza, lignin, pektin, …) čini stolicu voluminoznijom i mekšom. Namirnice koje su bogate vlaknima su jabuke, breskve, borovnica, brokoli, kupus, sirova mrkva, spanać, karfiol, tikvice, pasulj, sočivo, grašak, mekinje, ječmena i zobena kaša. Na taj način ćete obezbediti svom organizmu unos od oko 15-20 grama dijetnih vlakana dnevno.

2. Piti dovoljno tečnosti.

Voda, voćni i sokovi od povrća, bistre supe omekšavaju stolicu i olakšavaju njen prolazak kroz creva. Smatra se da je oko 2 litra vode dnevno dovoljno. Treba izbegavati pića koja sadrže kofein ili alkohol, jer ona zapravo isušuju organizam.

3. Kretanje

Redovno vežbanje održava telo aktivnim i podstiče rad creva. Dovoljno je bar pola sata šetati da bi se popravio rad creva.

4. Neki lekovi mogu dovesti do opstipacije.

Najčešće se radi o lekovima protiv kiseline u želucu, lekovima koji sadrže gvoždje ili kalcijum, lekovima za izlučivanje vode, protiv depresije.

thieme.de
thieme.de

SAVETI I PRIMERI OBROKA ZA OSOBE SA OPSTIPACIJOM

• Obavezno pre doručka i pre spavanja pojedite neko voće

•Popijte čašu tople vode ujutro nakon ustajanja ili šolju kozjeg mleka.

• U šolju kiselog mleka umešati kašičicu cimeta i ujutro kašičicom polako pojesti. Ponavljati 7 dana.

• Za doručak birajte namirnice bogate dijetnim vlaknima (laksativno dejstvo). Odlično ćete početi dan sa npr. činijom cerealija (cornflakes, musli ili samo pahuljice bez dodatka suvog i jezgrastog voća), jogurtom i svežim voćem (unećete odgovarajuće dnevne količine dijetnih vlakana, a time i sprečiti zatvor), parčetom crnog hleba namazanim marmeladom od šljiva, …

• Birajte jogurt sa probioticima – acidofilne bakterije u ovom jogurtu takođe su odlične za regulaciju aktivnosti vašeg digestivog sistema.

• Za užinu uzmite šaku badema, grožđica, suvih šljiva ili kajsija.

• Imajte na umu i činjenicu da veliki broj namirnica koje svakodnevno koristite u vašoj ishrani ne sadrži ili sadrži u veoma malim količinama dijetna vlakna (beli hleb, mleko, meso, jaja, riba, ulje, slatkiši, fast food hrana, ….). Neophodno je da smanjite upotrebu takvih namirnica sve dok imate problema sa zatvorom.

• Dve ili više supenih kašika nepročišćenih mekinja uzimati nekoliko puta dnevno sa što više mleka, supe ili voćnog soka. Ne koristiti mekinje i druge vlaknaste namirnice kod zatvora koji je rezultat intestinalne stenoze (suženja debelog creva zbog patoloških procesa – upala, tumora…) ili athezija (priraslice).

• Tikva/bundeva je idealna namirnica za osobe sa bolesnim želudcem i crevima. Delotvorna je protiv opstipacije, olakšava tegobe od upale debelog creva i zbog toga je izvrstan diuretik. Preporučuje se da se jede njena vlaknasta sredina, kuvana ili pečena.

 

* Bel Medic – Vodič za očuvanje zdravlja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *