Koje je idealno doba dana za trčanje?

Opšti odgovor bi bio, da je svako doba dana najbolje za trčanje jer je jedino važno da vi trčite! Poznati slovenački maratonac Boris Ivanovič, u jednom razgovoru je rekao da se budi u 3:30 ujutro i da trči do oko 05:00 da bi ostatak dana mogao da radi i da bi što više vremena provodio sa svojim detetom. Dušan Mravlje, takođe slovenačka i svetska maratonska legenda, ustajao je u 4 ujutru da bi krenuo na trening. Iz ovih primera zaključak bi bio: Slovenci vole da trče ujutru. Istina je da tim ljudima trčanje ujutru odgovara zbog organizacije radnog dana, a tako i svima nama koji nismo profesionalci i kojima je trčanje rekreacija.

livemans.com
livemans.com

 

Doba dana  u kojem trčimo je najčešće vezano za dnevni red svih obaveza. Afrički atletičari obično rano ujutro imaju lagano trčanje (lagano za njihove pojmove) kojima „otvaraju pluća“. Kasnije tokom jutra ili pre podne imaju ciljne treninge.

Naravno, u određeno doba dana organizam se različito ponaša i nekada je lakše, nekada teže. Neko doba je bolje za napredak, neko smanjuje mogućnost povrede i svako doba dana ima svoje prednosti, ali i mane.

therunnerstrip.com
therunnerstrip.com

Trčanje ujutru

Sa fiziološke strane organizma, trčanje rano ujutro je najgori izbor. Obično se trči odmah nakon buđenja kada kardiovaskularni sistem još uvek nije u punom pogonu. Zglobovi, mišići i ligamenti su još uvek „hladni“, skraćeni na položaj ležanja tj. spavanja. Od zadnjeg unosa hrane prošlo je najmanje 6 i više sati i energetske zalihe nisu visoke. Pokazalo se, da su trkači koji trče ujutru nešto više izloženiji povredama za razliku od onih koji trče u nekom drugom dobu dana.

Prednosti trčanja rano ujutru su: rano aktiviranje organizma, dizanje fizioloških funkcija rano ujutro na viši nivo, što povećava mentalnu snagu.

Sredina dana

Trčanje sredinom dana je obično rezervirano za ona društva koja imaju dužu pauzu u sredini radnog vremena. Sve funkcije organizma su do tada već na normalnom nivou i odrađivanje treninga je puno lakše. Obično postoje energetske zalihe od jutarnjeg doručka pa je i sa te strane nešto lakše. Sa mentalne strane trčanje u ovo doba dana je naročito dobro jer se opuštate od do tada odrađenog posla i dobijete elan za drugi deo dana. Kod nas je najmanje verovatno da ćete trčati  u ovo doba dana, s obzirom na strukturu radnog vremena.

Večernji sati

Smatra se da je to najbolje vreme za obavljanje treninga. Funkcije organizma su na vrhuncu, sakupljeno je dovoljno energije ishranom tokom dana i spremni smo i za zahtevnije treninge. Sa te strane organizam je na vrhuncu, međutim sa mentalne strane pik je bio ujutru. Zbog toga, iako se osećate premoreno to je mentalni umor. Naravno, ako je posao tokom dana i fizički zahtevan, onda se tu ne govori samo o psihičkom umoru.

sundayobserver.lk
sundayobserver.lk

Zaključak bi bio da svako doba dana ima svoje prednosti  i mane, tako da se svačiji organizam ponaša individualno po tom pitanju. Da biste znali šta je najoptimalnije za vas, probajte sve varijante trčanja. Dajte sebi sedam dana za svaku varijantu pa ćete doneti najbolju odluku o tome šta je ispravno za vas.

izvor: trčanje.hr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *