Motivacija da postanete najbolji sportista ikada!

Motivacija je temelj svakog sportskog truda i uspeha. Bez želje i odlučnosti da se poboljšaju performanse u sportu, svi mentalni faktori, kao što su samopouzdanje, intezitet, skoncentrisanost i emocije, praktično nemaju nikakav efekat. Da biste postali najbolji, potrebna je motivacija da se maksimalno poboljša sposobnost i da se postignu zacrtani ciljevi.

Motivacija, po definiciji, predstavlja sposobnost da se pokrene, održi i istraje u ostvarenju nekog cilja. Da biste dali sve od sebe, morate da istrajete u želji da svakim danom rastete i napredujete kao sportista i mora da postoji želja za radom koja će vas voditi ka ostvarenju vaših ciljeva. Motivacija u sportu je jako bitna iz razloga što mora da postoji volja za radom i napretkom i u trenutcima umora, dosade, bola, depresije ili želje da radimo i neke druge stvari. Motivacija mora da postoji u svim segmentima koji utiču na sportski uspeh: postizanju kondicije, tehničkih i taktičkih treninga, mentalnoj pripremljenosti, ishrani, spavanju, školi, poslu, porodici, ljubavi …

DVA NAJVEĆA UZROKA ANKSIOZNOSTI I PATNJE, pročitajte ovde!

Razlog zašto je motivacija toliko bitna u sportu leži u činjenici da je ona jedini segment koji se može apsolutno kontrolisati. Postoje tri stvari koje direktno utiču na to koliko će vaš učinak biti efikasan.

 1. SPOSOBNOST

Sposobnost podrazumeva fizičku, tehničku, taktičku i mentalnu spremnost. Sposobnost je nešto što je urođeno, nešto što je “ugrađeno” u vas rođenjem i nešto što se ne može menjati.

 2. TAKMIČARSKI IZAZOVI

Još jedan faktor na koji ne možete uticati. Gostujući teren, pun stadion, uzavrela navijačka atmosfera, vreme, temperatura, vetar, Sunce …

 3. MOTIVACIJA

Motivacija direktno utiče na to koliko će vaš učinak biti efikasan i ona predstavlja apsolutno jedini faktor na koji možete imati direktan uticaj. Ako ste izuzetno motivisani da poboljšate svoje performanse, onda ćete pronaći i vreme i način da ih poboljšate. Motivacija utiče na nivo spremnosti kada počne samo takmičenje. Ako imamo dva tima ili igrača koji su identični po tehničkim, taktičkim ili fizičkim veštinama, samo motivacija može biti onaj faktor koji odrđuje pobednika. Drugim rečima, pobeđuje onaj koji je motivisaniji.

KAKO DA VAS BUDE BAŠ BRIGA ŠTA DRUGI LJUDI MISLE O VAMA, pročitajte ovde!

DOSADNA TAČKA

Tokom treniranja ili takmičenja, dolazi se do jednog trenutka kada vam više nije zabavno i kada ne uživate više. Ja sam nazvao taj trenutak “Dosadna tačka”. Dosadna tačka je nešto što razdvaja uspešne sportiste od onih koji nisu ostvarili svoje zacrtane ciljeve. Mnogi sportisti kada stignu do ove tačke jednostavno ili odustanu ili popuste kada je u pitanju rad, trud i zalaganje. Motivisani sportisti će takođe stići do dosadne tačke, ali za razliku od drugih, oni će nastaviti dalje.

Mnogi sportski psiholozi savetuju da jednostavno “zavolite” dosadnu tačku. Ja se ne bih složio sa tim, iz razloga što taj trenutak sam po sebi donosi jedan osećaj bezvoljnosti, umora i loše energije, a voleti nešto u trenutcima kada ste bezvoljni je jako teško ostvarljivo. Druga opcija je da “mrzite” dosadnu tačku, ali jako je teško ostati motivisan ako nešto mrzite. Moj predlog je da ne volite i da ne mrzite dosadnu tačku. Jednostavno je samo prihvatite da postoji, prihvatite je kao deo “ugovora” između vas i vaših sportskih ciljeva. Nemojte voleti dosadnu tačku, ali je nemojte ni mrzeti, jednostavno je ispoštujte!

TRUD = CILJ

Džim Tejlor, PhD sportske psihologije sa Univerziteta San Francisko, navodi primer kada je jednom prilikom na treningu pionirskih kategorija upitao decu, koliko njih ima neki visoki cilj u sportu, npr. Olimpijske igre, Svetsko prvenstvo …. gotovo sva deca su podigla ruku. Na pitanje koliko njih daje sve od sebe da ostvari taj cilj, odgovor je bio sa upola manje podignutih ruku. Ovo nam pokazuje koliko je veliki jaz između ciljeva koje sportisti sebi zacrtaju i truda koji ulažu da bi taj cilj ostvarili. Mnogo je lakše reći ili napisati šta želiš da ostvariš, nego dati sve od sebe i proliti hektolitre znoja da se taj cilj ostvari. Postoje samo dva rešenja, ili ćete spustiti vaše ciljeve na onaj nivo koliko se trenutno trudite i zalažete ili ćete pojačati trud, rad i disciplinu da bi ti ciljevi ostali na istom nivou na kome ste ih i postavili.

Znaci niskog nivoa motivacije su sledeći:

  • Nedostatak želje za treninzima u onoj meri u kojoj bi trebala da postoji
  • Manje od 100% truda tokom trninga
  • Izbegavanje, skraćivanje ili zabušavanje na treninzima
  • Trud koji nije u skladu sa zacrtanim ciljevima

Pet zlatnih pravila ishrane sportista pročitajte OVDE!

“SOP” FORMULA

Glavna motivacija podrazumeva utrošak od 100% svog vremena, napora, energije i fokusiranosti na sve aspekte jednog sporta. Ona podrazumeva uključivanje svih aspekata koji dovode do toga da postanete najbolji sportista ikada. Glavna motivacija u sebi sadrži formulu “SOP”.

Slovo S predstavlja smer. Pre nego što postignete glavnu motivaciju, morate razmotriti sve puteve i sve opcije koje vam taj sport donosi ili koje zahteva. Imate tri opcije, jedna je da prestanete sa bavljenjem tog sporta, druga je da nastavite bavljenje tim sportom na onom nivou na kome ste trenutno i treća opcija je da težite da budete najbolji sportista.

Slovo O u ovoj formuli predstavlja odluku. Od tri smera morate odlučiti kojim ćete krenuti. Nijedan od smerova nije dobar ili loš, nije ispravan ili pogrešan, on je jednostavno vaš izbor, vaša odluka.

P predstavlja posvećenost. Kada napravite odluku, morate se posvetiti toj odluci. Ako je vaša odluka da budete najbolji sportista ikada, onda će posvećenost utvrditi da li imate glavnu motivaciju ili ne.

Razvoj glavne motivacije

Fokus na dugoročne ciljeve. Podsetite uvek sebe zašto ste potrošili dosadašnje vreme radeći i trudeći se tako jako. Podsetite se još jednom svojih ciljeva i kažite sebi da je jedini način da bi se oni ostvarili taj da morate raditi naporno. Pokušajte da zamislite, da vizuelizujete, taj osećaj sreće, zadovoljstva i radosti kada budete ostvarili vaše ciljeve.

Pronađite idealnog trening partnera. Teško je održati motivaciju na visokom nivou sam, sve vreme. Postoje dani kada vam koncentracija nije na najvišem nivou i kada na samom treningu ne osećate da ste prisutni “sada i ovde”. Nije bitno ni koliko naporno radite, jer ako imate nekoga uz sebe, radićete duplo bolje. Taj neko može biti trener, lični trener, sparing partner, prijatelj, roditelj … Najbolja varijanta je da imate uz sebe nekoga ko je na istom trenažnom nivou kao i vi i koji ima slične ciljeve kao što su vaši.

Sportski uzor. Morate imati nekoga iz sveta sporta kome se divite. Neko, čija su sportska dostignuća jako slična sa vašim postavljenim krajnjim ciljevima. Zalepite sliku tog sportiste ili sportistkinje negde, neka vas svaki dan opominje i motiviše koji su vaši najveći i glavni ciljevi.

Motivacione poruke. Gledajte inspirativne filmove, čitajte inspirativne i motivacione knjige, lepite popularne motivacione izreke na zid, na vaš radni sto ili frižider, družite se sa pozitivnim ljudima, izbegavajte negativna razmišljanja, crnu hroniku … Ostanite u stalnom prilivu pozitivnih vibracija i pozitivnog privlačenja iz dana u dan.

Dnevni upitnici. Svaki dan postavite sebi dva pitanja. Ujutru kada se probudite, pitajte sebe: “Šta mogu danas da uradim da bih jednog dana postao najbolji sportista ikada?”, a uveče pred spavanje, pitajte sebe: “Da li sam danas dao sve od sebe u cilju da jednoga dana postanem najbolji sportista ikada?” Ova tehnika je idealna da bi vas svaki dan podsećala na to koji su vaši zacrtani ciljevi.

Srce motivacije. Sve tehnike koje smo nabrojali su kratak, brz i efikasan način da dođete do motivacije, ali sama poenta, tj. srce motivacije predstavlja vaša iskonska, najdublja i najiskrenija želja da se zaista nekim sportom bavite, da mu posvetite toliko rada, truda i odricanja i na kraju da uspete u ostvarenju svojih zacrtanih ciljeva.

Za više informacija o ovom tekstu i za savete možete se obratiti direktno putem mail-a:  dr.spec.marko.jovasevic@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *