www.bhportal.ba

www.bhportal.ba

Pravilna i zdrava ishrana postala je jedan od najvažnijih problema savremenog čoveka. U modernoj porodici, u kojoj su oba roditelja zaposlena, zbog načina života i stečenih navika, žene i muškarci nisu u mogućnosti da odvoje vreme koje bi bilo neophodno svakodnevno posvetiti ovakvoj ishrani. Oni, koji su imali sreću da odrastu sa mamama i bakama koje nisu bile zaposlene, znaju vrednost brižljivog i posvećenog pripremanja svakog obroka. Čovekovo zdravlje, kreativnost, efikasnost i raspoloženje direktno su uslovljeni i načinom ishrane. Pravilna i zdrava ishrana pomaže pojedincu da se lakše suoči sa životnim teškoćama i da se zaštiti od mnogobrojnih fizičkih i psihičkih bolesti. Zdrava ishrana u porodici omogućava mnogo pravilniji fizički i duhovni razvoj dece i više radosti i ljubavi u medjusobnoj komunikaciji i zajedničkom životu. Ovaj tekst apsolutno treba povezati sa jednim od najčitanijih tekstova na ovom sajtu a on je vezan za greške prilikom držanja dijete

“ Tvoja hrana biće tvoj lek „

                                 Hipokrat

Od davnina je poznato da smo onakvi kakvu hranu uzimamo, jer sve što postoji na našoj planeti ima svoj uticaj na nas. Tako, od onog što unosimo u svoj organizam zavisi funkcionisanje našeg celokupnog sistema, naše misli i osećanja, ponašanje, odnos prema celokupnom životu i naravno, zdravlje.

Vodite računa o pripremi hrane (kuvanje, pečenje na teflonu, električnom roštilju, uz minimalnu količinu masnoće uz izbegavanje pohovanja i prženja)! Da bismo se hranili pravilno, veoma je važno da se pridržavamo odgovarajućeg vremena za obrok i da ne uzimamo hranu nekontrolisano, u svako doba, bez razmišljanja. Međutim, obroke ne treba preskakati i dovoditi organizam u stanje izgladnelosti, jer tada dolazi do uništavanja određenih moždanih ćelija, nestabilnosti nervnog sistema i smanjenja otpornosti celokupnog organizma. Ukupnu količinu hrane treba rasporediti na više obroka tako da razmak ne bude veći od 5 niti manji od 3 h. Najbolje je da tokom jednog dana postoje 3 glavna obroka i dve užine.

SAVETI

• Uvek koristiti hleb od crnog ili integralnog brašna i nemasne pekarske proizvode kao što su hleb, crne kifle, a samo povremeno kifle i peciva od belog brašna, na pr. somun, kiflice sa sirom i džemom. Peciva po tipu kroasana, bureka, pogačica sa čvarcima, pita sa sirom ili mesom treba izbegavati.

• Pored ovih nemasnih peciva, za doručak se mogu jesti pahuljice (ovsene, ražane, kukuruzne), palenta, kaša od žitarica ili kuvana pšenica.

• Uz glavno jelo bolje je uzeti porciju kuvanog pirinča ili krompira, posebno u kafani. Zahtevajte od kelnera da vam ne donosi korpicu peciva na sto pre početka jela!

• Obavezno uzimajte 2- 3 porcije svežeg povrća ili pripremljenog kao varivo ili čorba. 

• U ishrani treba da bude obrano mleko i jogurt (1 %) umesto punomasnog mleka (3.2%), mladi sirevi od obranog mleka umesto punomasnih belih i kačkavalja.

• Treba birati samo posna mesa i posne delove teletine, junetine, svinjski file i kare, piletinu i ćuretinu bez kožice, divljač i morske proizvode.

• Voće treba da bude glavni, a često i jedini slatkiš. 

• Glavni napitak treba da bude voda, može iz česme ili flaširana, zatim limunada bez šećera, prirodno ceđeni sokovi od povrća i voća i biljni čajevi.

Piramida ishrane

Piramida ishrane

 

ONO ŠTO NE TREBA JESTI I PITI

• Prženo na ulju i pohovano, suhomesnate proizvode, iznutrice, paštetu, kobasice, sosove i umake.

• Šećerni koncentrati (torte, kolači, keks, čokolada) su za one koji imaju višak kilograma ili povišene trigliceride sasvim nepoželjni.

• Gazirane osvežavajuće, obojene napitke izbacite a alkoholna pića treba svesti na manje od 1-2 čaše crnog ili belog vina dnevno.

• Smanjite unos soli izbegavanjem konzervisane hrane, prerađevina od mesa i umereno solite hranu isključivo na kraju pripreme a slanik nemojte držati na stolu.

VODA

Postoji jedna namirnica koju mi uzimamo zdravo za gotovo, ali čija važnost prevazilazi važnost svih drugih. To je obična, čista voda. Ali, imajte u vidu da čovek može da gladuje 40 dana, pa je čak bilo eksperimenata i sa 100 dana gladovanja, ali bez vode ne može duže od 3 do 7 dana. Voda, izmedju ostalog, obezbeđuje transport hranljivih materija do ćelija, eliminaciju produkata metabolizma u krv i eliminaciju putem urina. Voda ima glavnu ulogu u regulaciji telesne temperature. Nedovoljno unošenje vode postepeno i neprimetno menja fiziologiju organizma i dovodi do niza hroničnih degenerativnih promena tkiva i organa. Da bismo izbegli ove nevolje, potrebno je da ustanovimo svesnu disciplinu da pijemo 2 litra ili 8 čaša negazirane vode sa niskim sadržajem minerala (“oligomineralne”) dnevno, čak i ako mislimo da nismo žedni.

 

*Bel Medic – Vodič za očuvanje zdravlja

Published On: 8 октобра, 2013 / Categories: Ishrana, Prevencija, Zdravlje / 0 Comments /

Prijava za newsletter

Pretplatite se na moj newsletter i redovno dobijajte novosti o psihoterapiji

Unesite Vašu email adresu u polje iznad i prijavite se na newsletter.

Slične vesti